با انواع تحقیق بر اساس روش انجام آشنا شوید
به گزارش خبرنگار حوزه پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نگارش پایاننامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخشهای مختلف پایاننامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاینرو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش پایاننامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقهمندان به نگارش دقیق و تخصصی پایاننامهها باشد.
پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علمدوستان با انواع تحقیق بر اساس روش انجام در نگارش پایاننامه و مقالههای علمی آشنا خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
اهمیت اعتبار سنجی نتایج پژوهش در نوشتن پایاننامه
تحقیق و پژوهش فرآیندی برنامه ریزی شده و نظاممند است که برای پی بردن به مسائل ناشناخته و یا فهم عمیق مسائل، انجام میگیرد.
انسان در تمامی مراحل زندگی، به خصوص تحقیق و پژوهش، برای رسیدن به هدفهای خود روشهای مختلفی را آزمایش میکند و از بین آنها، بهترین و موثرترین روش را برای رسیدن به هدف انتخاب میکند.
روش پيمايشی (زمينه يابی)
توصيف: (بررسي نگرش كاركنان در مورد تاثير سيستم MIS که اطلاعات آن از طريق پرسشنامه، مصاحبه يا مشاهده جمع آوری می شود)
تبیین: چرا برخی از رای دهندگان یکی از کاندیداها را ترجیح داده اند.
کشف: بررسی منابع و پیامدهای افراط گرایی دانشجویان در یک دانشگاه
تحقیق میدانی
تحقیق میدانی بیشتر یک جهتگیری نسبت به امر تحقیق است تا یک سری روشها و تکنیکهای کاربردی. روش میدانی بیشتر شبیه چتری است که دربرگیرنده فعالیتهای هر روش ممکن برای دستیابی به دانستههای مورد نظر و فرایندهای تحلیل درباره اطلاعات است.
تحقيق همبستگی
تعدادی از متغيرهايی را كه تصور میرود با يك متغير پيچيده عمده مرتبط هستند ارزيابی میكند. (رابطه بين توجه زياد مدير به كاركنان و افزايش رضايت كاركنان). (رابطه بین موقعیت اقتصادی کارکنان و پیشرفت تحصیلی فرزندان آن ها)
روش توصیفی-کیفی
تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است، هرچند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند مورد بررسی قرار میدهد.
پژوهشهای علّی (آزمايشی)
اگر بخواهيم برنامه را بهبود دهيم نيازمنديم تا از نوع رابطه بين دو متغير آگاه شويم.
در تحقيقات آزمايشی، آزمايش كننده در متغيرهای مورد نظر دخل و تصرف میكند و سپس به مشاهده تاثيرات آن در تغييرات متغير وابسته می پردازد.
پژوهشهای تداومی
هدف محقق درک و شناخت تغییرات در طول زمان است. (بررسی چند ساله تغییرات رشد جسمی کودکان)
روش تحلیل محتوایی
تحلیل محتوا روشی به منظور دستیابی به ویژگیهای مختلف پیام، دیدگاهها و اندیشههای فرستنده پیام، علل صدور پیام و آثار پیام است و برای تجزیه و تحلیل عینی و منتظم پیامهای مختلفی که از طرق گوناگون مبادله میشود به کار میرود.
آنچه در این تعریف اهمیت دارد شروط عینیت، انتظام و عمومیت است. عینیت به این معنی است که هر مرحله از فرایند پژوهش باید بر اساس قواعد، احکام و روشهای مشخص انجام گیرد. انتظام به این معنی است که دایره شمول محتوا باید بر طبق قواعد کاربردی ثابتی مشخص گردد.
این شرط آشکارا، تحلیلهایی را که فقط به دنبال جمعآوری دادههای تائیدکننده فرضیههای پژوهشگر هستند طرد میکند. و عمومیت به این معنی است که یافتهها ارتباط نظری با هم داشته باشند، اطلاعات توصیفی صرف درباره محتوا، بدون ارتباط با دیگر ویژگیهای اسناد یا خصوصیات فرستنده و گیرنده پیام، ارزش چندانی ندارد.
روش تاريخی
مطالعه، درك و شرح رويدادهای گذشته بايد مبتنی بر يك فرضيه باشند در غير اين صورت به يك جستجوی بی هدف تبديل میشود. (مطالعه تحولات ساختار نظام مديريت بندری ايران)
تحقيق مورد كارانه
برخورد با موقعیت مساله ای. تصویری جامع و گسترده در موردی ویژه ارایه می نماید و پژوهشگر تمام مواردی که در زمینه ای خاص مطرح است را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. (بررسی نظام برنامه ریزی آموزشی سازمان و ارایه راهکارهای بهبود) (آنچه که هو آنچه که باید باشد).
پانل
مطالعات اجتماعی را میتوان در یک مقطع زمانی و یا در چند مقطع از زمان به انجام رساند. مطالعاتی که در مقاطع زمانی مختلف صورت میگیرد را مطالعات طولی میخوانند. در این تحقیقات مخصوصا تأثیر عامل زمان مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد و از این طریق هم دگرگونیهای مرتبط با عقاید، نظرات و حالات و هم تغییر در رفتار، عادات و … سنجیده میشود.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/